Blasiuszegen

Onze kerk kent heel veel rituelen en zegeningen. Een daarvan is de Blasiuszegen.

De heilige Blasius was een bisschop die leefde in de derde eeuw van onze jaartelling. Tijdens de christenvervolgingen werd hij opgepakt en door de stad gevoerd om ter dood te worden gebracht. Zijn legende vertelt ons dat er een vrouw in paniek op hem toekwam. Ze had haar zoontje in de arm, die dreigde te stikken doordat hij een visgraat in de keel had. Blasius nam de tijd om een gebed over hem uit te spreken en de jongen genas terstond. Zo werd Blasius de patroon die beschermt tegen keelziekten. Op zijn feestdag, 3 februari, kan de Blasiuszegen worden gegeven. De priester of diaken houdt twee gewijde kaarsen gekruist tegen de keel en spreekt daarbij een zegengebed uit.

In onze parochie wordt de Blasiuszegen gegeven bij de avondmis op 3 februari om 19.00 uur in de Genovevakerk in Son en Breugel, maar ook aansluitend aan de vieringen van het daaropvolgende weekend: 5 en 6 februari.