Vooraankondiging Allerheiligen en Allerzielen

Over enkele weken begint de maand november. De eerste dagen van deze maand nemen een bijzondere plaats in binnen het kerkelijke jaar. Allerheiligen en Allerzielen zijn twee dagen die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn; een soort van tweeluik die onze blik wil richten op het leven voorbij de dood. Met Allerheiligen vereren wij onze overledenen die zijn binnengetreden in het eeuwige licht; die leven in Gods aanwezigheid; zij zijn heilig; omdat zij bestaan in God die de Heilige zelf is. Op Allerzielen bidden wij voor alle overleden mensen die nog op weg zijn om de Heer te vragen dat zij mogen binnentreden in zijn rijk van licht en vrede.

Rond deze dagen bieden wij in de gehele parochie verschillende vieringen aan om hierbij stil te staan. Allereerst natuurlijk de liturgische vieringen van Allerheiligen en Allerzielen, maar daarnaast ook de mogelijkheid om het graf van een dierbare te laten zegenen en in de Martinuskerk de avond van het licht. Dit is een avond met sfeervolle liederen, teksten en een lichtprocessie tot op de begraafplaats om alle overledenen te gedenken. De viering heeft expliciet geen kerkelijk karakter om zo mensen van alle gezindten aan te spreken.

Dit jaar is er voor gekozen om Allerheiligen te vieren tijdens de zondagse vieringen in het laatste weekend van oktober. Allerzielen zal herdacht worden tijdens de zondagse vieringen in het eerste weekend van november.

Hieronder vindt u een overzicht van de verschillende vieringen:

Zaterdag 26 oktober

18.30 uur        Antoniuskerk – Nijnsel  Allerheiligenviering (tevens familieviering)

Zondag 27 oktober

9.30 uur          Martinuskerk – Sint-Oedenrode Allerheiligenviering
9.30 uur          Genovevakerk – Son & Breugel Allerheiligenviering

Zaterdag 2 november

13.30 uur        Begraafplaats Wolfswinkel – Son & Breugel gravenzegening
14.30 uur        Kerkhof Olland gravenzegening
15.00 uur        Kerkhof Boskant gravenzegening
18.30 uur        Antoniuskerk – Nijnsel Allerzielenviering, aansluitend gravenzegening
19.00 uur         Martinuskerk – Sint-Oedenrode Avond van het Licht