Wereldmissiedag 19 en 20 oktober 2024

“Help de moedige vrouwen van Papoea-Nieuw-Guinea.”

De maand oktober wordt traditiegetrouw ‘Wereldmissiemaand’ genoemd en wordt door de organisatie ‘Missio’ in Nederland onder de aandacht gebracht. De kerntaak van Missio is dat gelovigen zich (meer of weer) bewust worden van de noodzaak om, in gebed en door giften, solidair te zijn met onze zusters en broeders in het arme deel van de wereld.

De campagne van Missio vraagt dit jaar aandacht voor de gevolgen van klimaatverandering voor de bewoners van de Carteret Eilanden en het welzijn van vrouwen op het eiland Bougainville. Deze eilanden behoren tot Papoea-Nieuw-Guinea. Gesteund door de katholieke Kerk zijn het met name vrouwen die een leidende rol op zich nemen en nieuwe initiatieven ontwikkelen voor het welzijn van de eilanden en haar bewoners. Echter, dat is niet vanzelfsprekend in een door mannen gedomineerde cultuur, waar geweld tegen vrouwen veel voorkomt.

Ursula Rakova is woordvoerster van de 2700 inwoners van de Carteret Eilanden, een atol op 86 kilometer ten noordoosten van Bougainville. Deze eilanden liggen slechts 1,2 meter boven de zeespiegel en zijn gedoemd in zee te verdwijnen. Nu al vernietigt het zoute water planten en gewassen. Om het binnendringen van het zoute water te vertragen en de mensen zo lang mogelijk hun thuisland te laten behouden, planten jonge mensen mangroven die het land stabiliseren. Ursula organiseert workshops om jongeren op te leiden tot ‘mangroven-rangers’. De mangroven kunnen de ondergang van het eiland niet tegenhouden. Ze kunnen de eilandgemeenschap wel tijd geven om de gedwongen verhuizingen naar Bougainville te organiseren. Daartoe heeft Ursula een organisatie opgericht: ‘Tulele Peisa’, wat betekent: “Wij zeilen alleen op de golven.”

De katholieke Kerk heeft aan ‘klimaatvluchtelingen’ van de Carteret Eilanden reeds stukken land op het eiland Bougainville geschonken. Er hebben zich daar tien families (honderd personen) kunnen vestigen. Zij verbouwen er kokos- en cacaoplanten en andere nuttige gewassen. Met delen van de oogst ondersteunen ze de bewoners van de Carteret Eilanden die zelf niet meer voldoende voor zichzelf kunnen verbouwen.

Op het eiland Bougainville is een andere moedige vrouw werkzaam: Helen Hakena. Zij is president van de katholieke vrouwengemeenschap en is voorvechter voor vrede en vrouwenrechten op het eiland. Samen met andere vrouwen heeft zij bijgedragen tot de pacificatie van de burgeroorlog die er heerste tussen 1988 en 1998. In die tijd werden vrouwen verkracht, hun echtgenoten voor hun ogen vermoord. Daar komt Helens motivatie vandaan om vrouwen te helpen. Ze wil niet dat er nog eens vrouwen zó moeten lijden, zoals zij en anderen vrouwen hebben geleden. In 1992 richtte Helen samen met een groep vrouwen een organisatie op, met als motto: ‘Vrouwen weven Bougainville tezamen.’ Met haar team organiseert zij bijeenkomsten voor vrouwen in de verschillende parochies. Ze praten over de klimaatverandering, over sekse-specifiek geweld, over alcohol en de gevolgen van drugs. Ze leiden echtparen op tot verantwoordelijke ouders. Met haar organisatie voor vrouwenrechten begeleidt Helen ook vrouwen in de rechtbank om de daders ter verantwoording te roepen wegens huiselijk geweld en seksueel misbruik.

De heilige Odaparochie wil Urusala Rakova, Helen Hakena en al die andere moedige vrouwen op de Careret Eilanden en Bougainville ondersteunen. In het weekend van 19 en 20 oktober wordt er voor deze projecten in alle kerken gecollecteerd. Ook kunt u zelf rechtstreeks een bijdrage storten op rekeningnummer: NL.65.INGB.0000.0015.66 ten name van: ‘MISSIO Wereldmissiemaand’
te ’s-Hertogenbosch. Meer informatie kunt u vinden op: www.missio.nl

Hartelijk dank voor uw gebed en financiële ondersteuning.